divendres, 2 de febrer del 2018

Martin Niemöller

Aquets dies he recordat aquests versos Martin Niemöller (teòleg  luterà alemany 1892-1984)   que desgraciadament son molt actuals en el context del país, europeu  e internacional , no nomes històrics sinó molt actuals . Ja els havia trames fa uns anys ,però avui crec que també son adients .

Estos días en los que se recuerda , con vergüenza, el terrible holocausto y que se suceden persecuciones y situaciones de miedo en todas partes que pueden vulnerar los derechos y libertades  , he considerado oportuno recordar esta poesía de  Martin Niemöller (teòlego  luterano aleman 1892-1984)  que ya remití hace unos años .
Eduard
 
En anglès:

In Germany 
they came first for the Communists, 
and I didn't speak up 
because I wasn't a Communist. 

Then they came for the Jews, 
and I didn't speak up 
because I wasn't a Jew. 

Then they came for the trade unionists, and I didn't speak up 
because I wasn't a trade unionist. 

Then they came for the Catholics, and I didn't speak up because I was a Protestant. 

Then they came for me, and by that time no one was left to speak up for me.
Martin Niemöller   
En català:

A Alemanya
primer van venir a pels comunistes,
i jo no vaig dir res 
perquè no era comunista.

Després es van endur els jueus,
i jo no vaig dir res 
perquè no era jueu.
Després, van venir a buscar els obrers;
i no vaig dir res, 
perquè jo no era obrer ni sindicalista.

Més tard es van ficar amb els catòlics,
i no vaig dir res 
perquè jo era protestant.

I quan, finalment, em van agafar a mi,
ja no quedava ningú per defensar-me.
Martin Niemöller  
 (En castellano)
En Alemania
Primero vinieron a por los comunistas,
Y yo no dije nada
Porque no era comunista.

Después se llevaron a los judíos
Y no dije nada
Porque no era judío

Después vinieron en busca de los obreros;
Y no dije nada,
Porque no era obrero ni sindicalista.

Mas tarde se metieron con los católicos
I no dije nada
Porque yo era protestante.

Y cuando finalmente, me cogieron a mi
Ya no quedaba nadie que me defendiera.
Martin Niemöller  
(trad Libre EST)
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada